تازه‌ها

آخرین مطالب

پرورش ماهی عربستان

پروژه ابرشهر نئوم در عربستان برای ساخت بزرگ‌ترین مزرعه ماهی در منطقه قرارداد امضاء می‌کند

پرورش ماهی در عربستان

پرورش ماهی عربستاناین قرارداد صنعت آبزی‌پروری منطقه را تقویت کرده و زیرساخت مستحکمی برای این صنعت در عربستان سعودی فراهم می‌کند.

 

نئوم، پروژه توسعه ابرشهر سعودی، با شرکت ماهی تبوک قراردادی منعقد کرد که شامل طرح‌هایی برای یک مزرعه ماهی با ظرفیت تولید ۷۰ میلیون تخم می‌باشد. به این ترتیب این مزرعه به بزرگ‌ترین هچری در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) تبدیل خواهد شد.

این قرارداد که در حضور عبدالرحمن الفضلی وزیر محیط‌زیست، آب و کشاورزی به امضاء رسید تولید آبزی‌پروری محلی و نسل جدیدی از تکنولوژی‌ها را توسعه خواهد داد. همچنین تمرکز روی بهبود بازدهی گونه‌های محلی در دریای سرخ را نیز شامل می‌شود. اینچنین در تلاش برای دستیابی به هدف کشور مبنی بر تولید ۶۰۰,۰۰۰ تن ماهی تا ۲۰۳۰ سهیم خواهد بود و عربستان در صدر کشورهای پیشتاز در آبزی‌پروری پایدار قرار خواهد گرفت.

علی الشیخی مدیر برنامه توسعه ملی شیلات و رئیس اداره کل شیلات گفت، با مشارکت شرکت بزرگی مانند نئوم، این توافق یک نقطه عطف مهم برای سرمایه‌گذاری روی صنعت آبزی‌پروری محسوب می‌شود. آبزی‌پروری یکی از صنایع آینده‌دار و مفید به لحاظ رشد اقتصادی است که می‌تواند تولید ناخالص داخلی را ارتقاء دهد و به دستیابی به امنیت غذایی کمک کند.

نظمی النصر مدیرعامل نئوم گفت، این توافق به بهبود بازدهی گونه‌های محلی در دریای سرخ کمک خواهد کرد. او همچنین خواستار تداوم تحقیقات و توسعه در زمینه آبزی‌پروری شد، تا کیفیت ماهی در سراسر چرخه زندگی و طی چندین نسل بهبود یابد.

او افزود، این تحقیقات ژنتیکی برای اقدامات فوری مورد استفاده قرار می‌گیرند که به منظور بومی‌سازی تولید ماهی انگشت‌قد و رسیدن به تعادل تولید مورد نیاز در دریای سرخ طراحی شدند.

ناصر الشریف رئیس هیئت مدیره شرکت تبوک گفت، هدف از این توافق توسعه یک مزرعه مدرن ماهی است که علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی برای جامعه محلی توجه شرکت‌های بین‌المللی تکنولوژی را به نئوم جلب خواهد کرد. «به این ترتیب ما می‌توانیم یک مجموعه از فرصت‌های بیزینسی جدید فراهم کنیم که کمک می‌کند به  ارزش افزوده برای شرکت، منطقه نئوم و سایر مناطق دست پیدا کنیم.»

عربستان پیش‌بینی می‌کند، رشد مورد انتظار در خصوص مصرف سیفود از حالا تا ۲۰۳۰ سالانه به ۷/۴ درصد برسد. رشد پایدار آبزی‌پروری علاوه بر کمک به پاسخ به این تقاضا، از فشار به ذخایر ماهی وحشی نیز می‌کاهد. صید بی‌رویه فشار بسیار زیادی را بر منابع منطقه و جهان وارد کرده است.

 

جهت مشاهده مقالات مرتبط با آبزی پروری در کشور عربستان بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

نقطه عطفی برای هچری تولیدکننده بس و بریم در عربستان سعودی