تازه‌ها

آخرین مطالب

آبزی‌پروری-تلفیقی

آبزی‌پروری تلفیقی چیست و چگونه می‌تواند به تغذیه جهان کمک کند؟

آبزی‌پروری تلفیقی

  • آبزی‌پروری تلفیقی آبزی‌پروری تلفیقی یعنی مرتبط ساختن دو یا چند فعالیت پرورش محصول که حداقل یکی از آنها پرورش ماهی باشد.
  • این کار یک راه‌حل پایدار و انعطاف‌پذیر برای افزایش ایمنی غذایی ارائه می‌دهد.

فشار روی صنعت سیفود برای سازگاری زیست‌محیطی و اجتماعی رو به افزایش است. با افزایش استانداردها، دستورالعمل‌ها و الزامات برای فروش محصولات سیفود در بازارهای مختلف جهانی این صنعت به دنبال راه‌حل‌های پایدار است.

یکی از اقدامات تولیدکنندگان برای بهبود پروفایل قابلیت پایداری، پذیرش سیستم‌های آبزی‌پروری ادغامی است که دو یا چند فعالیت تولید محصول را به هم مرتبط می‌سازد؛ که یکی از آن فعالیت‌ها پرورش ماهی است.

در اینجا چهار دلیل مطرح شده که چرا سیستم آبزی‌پروری تلفیقی توانمند است.

۱. قدمت آن به قرن اول و دوم قبل از میلاد بازمی‌گردد

آبزی‌پروری تلفیقی یک ایده تازه به نظر می‌رسد که کانون توجه آن ایجاد پایداری در هسته این صنعت است. اما اگر گسترده‌ترین تعریف آبزی‌پروری را درنظر بگیریم، خواهیم دید که آبزی‌پروری ادغامی به اندازه پرورش ماهی قدمت دارد. پرورش آبزیان به این ترتیب که ما امروزه می‌شناسیم به عنوان یک مدل تلفیقی آغاز شد.

چین در این صنعت دارای یک تاریخچه مستند است مبنی بر اینکه استفاده از سیستم‌های پرورش ادغامی ماهی در این کشور به قرن اول و دوم پیش از میلاد بازمی‌گردد. این کار، تولید مواد غذایی از طریق استفاده فراگیر از آبزی‌پروری، کشاورزی و دام در یک سیستم است. کشورهای آسیایی نسل به نسل این سیستم‌ها را به هم پیوند داده‌اند، بخصوص در زمینه تکامل پرورش برنج و ماهی.

۲. یک رویکرد مدیریتی مبتنی بر اکوسیستم را فراهم می‌کند

آبزی‌پروری تلفیقی یعنی پرورش همزمان گونه‌های مختلف با استفاده از یک منبع آب مشابه.

آکواپونیک یک نوع از این سیستم‌هاست که در آن ماهی و گیاه با هم رشد می‌کنند و آب سرشار از مواد غذایی حاصل از پسماند ماهی به جای خروج از سیستم، به عنوان کود برای گیاهان به مصرف می‌رسد. این یک مثال عالی از چگونگی تعاملات متقابل در یک اکوسیستم است. انسان نیز بهتر می‌تواند به رفع نگرانی‌های مرتبط با قابلیت پایداری بپردازد.

۳. کارایی تولید و سودآوری در سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد

آبزی‌پروری تلفیقی یک روش اثبات‌شده برای افزایش بازدهی تولید است. مزارع تیلاپیا در کشور مصر نمونه‌ای از آن است که سیستم‌های باغبانی و آبزی‌پروری با تمرکز بر استفاده از آب، بخصوص در کم‌آب‌ترین نقطه جهان را تلفیق نموده است. اگر این بحران به درستی مدیریت نشود جنگ‌ بر سر آب در آینده محتمل است. ازینرو، استفاده کارآمد از آب مانند آنچه در مزارع تیلاپیا اتفاق میافتد بسیار ضروریست.

من می‌توانم تجربه شخصی خودم در عمان را مثال بزنم. در این کشور به دلیل گردبادهای مکرر و هجوم آب دریا، مزرعه‌داران در معرض خطر از دست دادن درآمد خود بودند، تا اینکه سیستم‌های آبزی‌پروری تلفیقی معرفی شدند تا بازدهی تولید و وضعیت اقتصادی آنها بهبود یابد.

آبزی‌پروری حالا در خط مقدم صنایع قرار دارد تا اقتصاد عمان را تا ۲۰۴۰ متنوع سازد. این کار با یک هدف بزرگ در جهت رسیدن به معیارها و استانداردهای بهتر قابلیت پایداری برای تمام موارد مربوطه انجام می‌شود.

۴. مسیر رسیدن به آبزی‌پروری اقلیم-هوشمند (CSA) را هموار می‌سازد

پذیرش آبزی‌پروری تلفیقی به عنوان یک استراتژی علاوه افزایش بازدهی و کارایی تولید به شیوه پایدار، نقش مهمی هم در کاهش آسیب‌پذیری این صنعت و هم در افزایش انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات اقلیمی برعهده دارد.

یک استراتژی کلیدی که در حال حاضر بکار می‌رود آبزی‌پروری تلفیقی با چند سطح تغذیه را تشویق می‌کند که به آن IMTA نیز می‌گویند. در این پروسه جدید ماهیان استخوانی در کنار صدف‌هایی مانند اویستر و گیاهان دریایی مانند علف دریایی رشد می‌کنند. جالب اینکه ما شاهد استفاده بیشتر از این سیستم در اَشکال مختلف هستیم.

بیانیه اخیر کشورهای SAARC (اتحادیه همکاری‌های کشور‌های جنوب آسیا) که IMTA را به عنوان روشی برای کاهش تأثیر تغییرات اقلیمی در این صنعت معرفی می‌کند، اجرای آزمایشی پرورش لابستر در کنار سالمون در اروپا، چشم‌انداز برای داشتن یک جنگل بارانی در اقیانوس، یا بهتر از آن تلاش برای جذب کربن، بیشتر از آنچه به شکل CO۲ هر ساله در هلند تولید می‌شود همگی مثال‌هایی از این رویکرد است.

کووید-۱۹ همچنان ساختارهای تولید مواد غذایی را در معرض آسیب‌پذیری قرار می‌دهد و امنیت غذایی را به یک موضوع حیاتی تبدیل می‌کند. ما باید تضمین کنیم که علاوه بر تعهد به پایان دادن به گرسنگی در جهان تا ۲۰۳۰، شرایط اقلیمی و آنچه برای نسل‌های بعد به جا می‌گذاریم را مدنظر قرار می‌دهیم. پیشبرد سیاست‌ها، تحقیقات و انطباق تکنولوژی آبزی‌پروری تلفیقی در مقیاس بزرگ‌تر نیز کلید رسیدن به هدف خواهد بود.

 

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با آبزی پروری حرفه ای بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

بتا و آبزی پروری حرفه ای