تازه‌ها

آخرین مطالب

آبزی‌پروری-نروژ

چهره در حال تغییر صنعت آبزی‌پروری نروژ

کریستین لانگ‌لند مدیر ارتباطات در فدراسیون سیفود نروژ در خصوص تکامل صنعت تجاری در نروژ و اهداف آن برای یک آینده پایدار صحبت می‌کند.

آبزی‌پروری-نروژآبزی‌پروری تجاری در نروژ ابتدا در اوایل دهه ۱۹۷۰ توسعه یافت و در دهه‌های اخیر به شدت تکامل پیدا کرد. گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نشان می‌دهد صادرات در ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸، ۷۲% افزایش داشته این امر رشد سریع در فعالیت تجاری را نشان می‌دهد.

۲۰۲۱ سال پرحادثه‌ای برای صنعت آبزی‌پروری نروژ بود. علاوه بر چالش‌هایی که در پی برگزیت ایجاد شد، دولت نروژ در ماه جولای یک استراتژی جدید در آبزی‌پروری را اعلام کرد. این استراتژی جدید طرحی را برای صنعت آبزی‌پروری نروژ در ۱۰ الی ۱۵ سال بعد تنظیم کرده و هدف اصلی آن هدایت پیشرفت با یک شیوه پایدار است.

فدراسیون سیفود نروژ به نمایندگی از منافع ۸۰۰ شرکت عضو آن نقش مهمی در پشتیبانی از شرکت‌ها برای پیشرفت با استراتژی جدید در خط مقدم عملیات‌ها برعهده دارد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه سایت ما گفتگویی داشت با کریستین لانگ‌لند مدیر ارتباطات فدراسیون نروژ.

 

۲۰۲۱ سال قابل توجهی در چشم‌انداز سیفود نروژ بود. این بخش در حال حاضر با چه چالش‌های مهمی روبروست؟

صنعت آبزی‌پروری نروژ امسال پنجاهمین سال فعالیت خود را جشن گرفت. برای ما مهم بود که پیشرفت‌های حیرت‌انگیز این صنعت را اعلام کنیم و نگاهی بیاندازیم به سفر تکنولوژیکی که تاکنون پشت سر گذاشته‌ایم. هنگامی که می‌گویم سفر ما تازه آغاز شده، در واقع من به نمایندگی از کل صنعت صحبت می‌کنم.

امروزه، صنعت سیفود بعد از صنعت نفت و گاز به عنوان دومین صنعت مهم صادرات در نروژ شناخته می‌شود. دولت نروژ اعلام کرده که می‌خواهد صادرات نروژ را- در کنار نفت و گاز- تا ۲۰۳۰ به دو برابر افزایش دهد. ما برای سهیم شدن در نیل به این هدف هر کاری بتوانیم انجام خواهیم داد.

هرچند چالش‌های بسیاری مختص این صنعت وجود دارد، اما لازم است توجه‌مان را به چالش اصلی معطوف سازیم و آن تغییر ریشه‌ای سیستم‌های غذایی امروزه و یافتن راه‌حل‌های سازگار با اقلیم در داخل صنعت غذاهای دریایی است.

می‌دانیم تا ۴۰% از انتشار CO۲ در جهان حاصل از تولید مواد غذاییست. این رویه باید تغییر کند و اقیانوس به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای- حاصل از صنعت مواد غذایی- در جایگاه برجسته‌ای قرار دارد. ما باید مواد غذایی بیشتری را در اقیانوس پرورش داده و هم‌زمان انتشار کربن در زنجیره ارزش را کاهش دهیم. در پرورش ماهی دو-سوم از ردپای اقلیمی به تولید خوراک مرتبط است. این صنعت سرمایه‌گذاری زیادی داشته تا تضمین کند که ما راه‌حل‌های جدید و بهتری را برای چالش‌ها فعلی می‌یابیم.

 

اخیرا گزارش شده، صادرات سیفود در نروژ در مسیر ثبت رکورد سال است. بعد از چالش‌هایی مانند پاندمی کووید-۱۹ و برگزیت آبزی‌پروری نروژ چگونه به شرایط سابق بازگشت و محرک‌های اصلی در این زمینه کدامند؟

زمانی که پاندمی آغاز شد، ما نگران همه‌چیز بودیم از تولید، حمل و نقل و لجستیک گرفته تا ورود به بازار و رفتار مصرف‌کننده. هرچند، توانستیم راه‌حل‌هایی را در سراسر زنجیره ارزش پیدا کنیم و به این ترتیب صادرات ۲۰۲۰ به رکورد ۲۰۱۹ نزدیک شد. ممکن است گفته شود که ما مجبور نبودیم به سطح سابق بازگردیم.

ما پیوسته تلاش کردیم تا تولید را حفظ کنیم و مطمئن شویم که سیفود ما با ایمنی به بازارهای جهانی می‌رسد. ۲۰۲۰ پر از ابهام بود که البته ناامیدی زیادی بوجود آورد. این شرایط حالا رو به بهبود است، اما هنوز تردیدهایی وجود دارد. من معتقدم ما درس‌های با ارزشی فراگرفتیم که در مسیر حرکت رو به جلو به نفع ما خواهد بود.

به دلیل پاندمی، بازار دستخوش تغییر شد. مصرف در هورکا (بخش غذا و نوشیدنی) کاهش یافت و با مصرف محصولات بسته‌بندی‌شده در خانه جایگزین شد. این محصولات فرآوری شده توسط شرکت‌های بزرگ در EU فرآوری و بسته‌بندی می‌شوند. شرکت‌های فرآوری به عرضه منظم و ثابت سیفود از سوی نروژ متکی هستند.

آبزی‌پروری-نروژ

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با آبزی پروری حرفه ای بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

بتا و آبزی پروری حرفه ای

 

برگزیت یک چالش بود. UK (بریتانیا) پنجمین بازار مهم صادرات سیفود نروژ محسوب می‌شود. حالا که UK دیگر بخشی از EU نیست ما هنوز در حال بررسی هستیم که چگونه تداوم صادرات را بدون مشکل تضمین کنیم. در اوایل ماه ژوئن دولت نروژ با یک توافق مهم تجاری پسا-برگزیت با بریتانیا موافقت کرد.

رویهم رفته، من معتقدم توانایی ما برای یافتن راه‌حل‌ در دو سال گذشته نیرو محرکه مهمی محسوب می‌شود. ما با مقامات در نروژ و خارج از کشور در سراسر صنعت سیفود همکاری داشتیم. در زمان بحران درک بهتری ازین موضوع کسب کردیم که تضمین دسترسی مردم به مواد غذایی چقدر مهم است. به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه سیفود، تمام تلاش خود را بکار گرفتیم تا بدون درنظر گرفتن شرایط، تداوم عملیات‌ها را حفظ کنیم.

 

استراتژی جدید آبزی‌پروری که توسط دولت نروژ اعلام شد، دارای برنامه‌هایی است که تولید را تا ۲۰۵۰ به پنج میلیون تن سالمون و قزل‌آلا در سال افزایش می‌دهد. آیا این هدف واقع‌گرایانه است و چگونه می‌توان به آن رسید؟

اول از همه و مهم‌تر از همه، ما باید بپذیریم هر نوع رشدی باید پایدار باشد هم در بخش ما و هم در سایر بخش‌ها. اگر نتوانید پایدار بمانید “مجوز برای فعالیت” نخواهید داشت، به همین سادگی. تکنولوژی جدید و نوآوری برای تضمین رشد پایدار ضروری خواهند بود. فاکتورهای بیولوژیکی، رشد در آبدره‌ها را محدود می‌کند، یعنی جایی که بخش عمده این صنعت امروز در آن مستقر است.

برای افزایش تولید، ما باید از مناطق جدیدی در خط ساحلی و زمین‌ها استفاده کنیم که قبلا در دسترس نبودند. پرورش ماهی دور از ساحل یکی از چند روش جدید هیجان‌آور توسعه در صنعت است. ما آینده آبزی‌پروری نروژ را بر پایه صنعت منحصر به‌فرد دریایی خود می‌سازیم. این شیوه توسعه، تولید را بسیار افزایش می‌دهد و در عین حال موقعیت‌های جدید شغلی در خط ساحلی ایجاد می‌کند.

 

نیاز به تسهیل رشد پایدار یک موضوع مهم در استراتژی است. این موضوع برای صنعت آبزی‌پروری چه معنایی داشته و چگونه به اجرا درمی‌آید؟

کلیه صنایع و روش‌های تولید، ردپا بجا می‌گذارند. اما ما باید مطمئن شویم ردپایی که ما برجا می‌گذاریم تا حد ممکن کوچک باشد. لازم است مدنظر داشته باشیم ما با بیولوژی سروکار داریم که توسعه تکنولوژیکی را پیچیده‌تر می‌کند. سروکار ما با موجودات زنده‌ایست که باید سالم و در شرایط خوب زندگی کنند. متدهای جدید توسعه و روش‌های توسعه نیز باید این فاکتورها را در نظر بگیرند.

 

تکنولوژی و نوآوری چه نقشی در رشد این صنعت برعهده خواهند داشت؟

ما به تکنولوژی خوش‌بین هستیم. نوآوری و تکنولوژی هسته صنعت ما را تشکیل می‌دهند. سرمایه‌گذاری زیادی روی بهبود کارمان در تأمین مواد غذایی پایدار و مغذی داشته‌ایم. تکنولوژی و دانشی که در نروژ توسعه یافته می‌تواند نقش مهمی در دگرگونی صنعت جهانی سیفود ایفاء کند. هرچند ما باید بسیار مراقب باشیم تا از تعریف یک تکنولوژی خاص به عنوان مبنایی برای کل این صنعت اجتناب کنیم. تا جایی که مقررات دولتی و الزامات عمومی رعایت شوند، شرکت‌ها باید بتوانند بهترین تکنولوژی مناسب هر موقعیت را انتخاب کرده و توسعه دهند.