تازه‌ها

آخرین مطالب

تصفیه-اکسیداتیو-و-قزل-آلا

تصفیه اکسیداتیو بهترین روش برای بهبود طعم فیله قزل آلای پرورشی در سیستم RAS می‌باشد

تصفیه اکسیداتیو ، قزل آلا ، سیستم مداربسته

مطالعه‌ای روی یک مزرعه در مقیاس تجاری به اجرا درآمد که نشان می‌دهد چگونه طعم فیله قزل آلا رنگین‌کمان بهبود می‌یابد و از طعم خاک در آن کاسته می‌شود.

تصفیه-اکسیداتیو-و-قزل-آلا

سیستم‌های مداربسته آبزی‌پروری (RAS) مشکلات بسیاری را در مسیر تولید مواد غذایی برطرف نمودند و با ارزش‌ترین گونه‌های ماهی و نرمتنان را در شرایط تحت کنترل شدید تولید، و به دست مصرف‌کننده رساندند.

از زمان راه‌اندازی اولین مزارع پرورش متراکم سالمون و قزل‌آلا، مشاهده شده که فیله این گونه‌ها طعم خاصی از خاک و یا گِل در خود دارد که کیفیت حسی آنها را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود علت آن پدیده ژئوسمین، ترکیبات متابولیکی ثانویه باکتریایی یا قارچی است. این ترکیبات بخشی از مجموعه میکرو ارگانیسم‌ها در فیلترهای زیستی هستند و در بیشتر موارد به ایجاد کلونی در سیستم تولید منتهی می‌شوند.

محققان به طور خاص باکتری‌های استرپتومایسس، اکتینومایسس و میکسوباکتریا را عامل ایجاد این متابولیت‌های فرار در RAS می‌دانند.

برای کاهش بو و طعم نامطلوب، تولیدکنندگان ماهی روش‌های مختلف تصفیه اکسیداتیو را در اختیار دارند، از جمله استفاده از پروکسید هیدروژن (H202)، ازون‌زنی و همچنین مصرف پراستیک اسید.

برای انتخاب بهترین روش تصفیه، محققان فنلاندی از LUKE (مؤسسه منابع طبیعی فنلاند) روی یک مزرعه ماهی در مقیاس صنعتی مطالعه کردند. ظرفیت تولید سالانه این مزرعه ۱,۳۰۰ تن در سیستم مداربسته است. محققان در آزمایش خود تأثیر سه روش تصفیه در سراسر چرخه تولید تا رسیدن ماهی به سایز ۷۰۰ گرمی را مورد مطالعه قرار دادند. 

آنها مشاهده کردند که روش‌های تصفیه اکسیداتیو گزینه مطلوبیست. هرچند، بسته به نوع روش انتخابی، این شیوه می‌تواند روی غلظت انواع مختلف میکروب‌ها تأثیرگذار باشد. بنابراین، محققان به این نتیجه رسیدند که ترکیبی از روش‌های تصفیه اکسیداتیو می‌تواند بهترین گزینه برای کاهش غلظت ترکیباتی باشد که طعم نامطلوب به فیله ماهی می‌دهند. به نظر می‌رسد استفاده از هیدروژن پراکسید روشی‌ست که بیش از سایرین روی سیستم‌های تولید با مقیاس تجاری، اثرگذار است.

بعلاوه مشاهده شده با این روش‌های تصفیه کیفیت آب بهبود یافته و تشکیل بیوفیلم‌های باکتریایی کاهش می‌یابد و به این ترتیب نیاز به تصفیه روزانه مزرعه کمتر می‌شود.

این محققان همچنین هشدار می‌دهند که کاهش یک نوع میکروب، می‌تواند سایر انواع میکروب‌ها را افزایش دهد. پس پایش و شمارش آنها حائز اهمیت است. آنها همچنین یادآور می‌شوند که این روش، مشکل را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد اما آنرا از بین نمی‌برد، پس قبل از برداشت محصول نیز به یک دوره پاکسازی طعم نیاز است حتی اگر دوره کوتاه‌تری باشد.

در آینده، محققان امیدوارند با یک طراحی مناسب و آزمایشی سیستماتیک تأثیرات دقیق هر روشی را متمایز سازند و هم‌افزایی بین برخی از روش‌ها را نیز مشخص کنند.

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با آبزی پروری حرفه ای در وبسایت بتا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

پرورش دهنده حرفه ای و بتا