تازه‌ها

آخرین مطالب

افزایش قیمت میگو بالا رفتن نرخ حمل

قیمت میگو به دلیل بالا رفتن نرخ حمل بار افزایش می‌یابد

افزایش قیمت میگو بالا رفتن نرخ حملتقاضای قوی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا، تجارت میگو را در ۹ ماهه اول سال در قیمت‌های ثابت تقویت کرد. تداوم این روند برای آنچه از ۲۰۲۱ باقی مانده نیز محتمل به نظر می‌رسد.

عرضه میگو

عرضه مواد اولیه در آسیا در طی جولای-سپتامبر ۲۰۲۱ قابل پیش‌بینی نبود. در هند، تولید برای فرآوری صادرات کافی بود، هرچند شیوع بیماری در برخی مناطق نیز گزارش شد. عرضه در اندونزی متوسط بود. در ویتنام تولید مزارع میگو و همچنین صادرات به دلیل شیوع کووید-۱۹ و محدودیت‌های متعاقب آن دچار وقفه شد. تولید در تایلند نیز پایین بود و همین امر به افزایش ۱۶۵ درصدی واردات میگو منجمد (۲۵,۰۰۰ تن) جهت فرآوری و صادرات مجدد منتهی شد. تولید میگو پرورشی در اکوادور ثابت مانده و صادرات این کشور افزایش یافته است.

بعد از صید خوب در طی ژوئن-آگوست، شیلات میگو در آرژانتین از سپتامبر کاهش یافت و دلیل آن مشکلات لجستیکی در زنجیره عرضه بود (کمبود کارنتینر برای ارسال بار به اتحادیه اروپا). در نتیجه، موجودی محصول در سردخانه‌های اروپا محدود باقی ماند. در ایالات متحده، تخلیه بار میگو در خلیج مکزیک در طی ژانویه-ژوئن ۲۰۲۱ به ۱۱,۶۱۱ تن رسید که پایین‌ترین سطح در ۲۰ سال گذشته است.

در این بین کمبود کانتینر برای صادرات به چالش بزرگی در سراسر جهان تبدیل شده است.

تجارت بین‌المللی

از اوایل ۲۰۲۱، هزینه حمل و نقل بین‌المللی از آسیا به آمریکای شمالی برای کانتینرهای سایز ۲۰ و ۴۰ فوت ۵۰۰-۷۰۰ درصد جهش داشت (به ترتیب ۱۳,۰۰۰ و ۲۰,۰۰۰ دلار) و دلیل آن کمبود کانتینر برای مواد غذایی منجمد بود. صادرکنندگان برای پاسخ به نیاز انتهای سال مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر برای حمل و نقل هستند. برخی از آنها برای گرفتن تأیید برای حمل بارشان، در ازاء هر کانتینر ۲۵,۰۰۰ دلار یا بیشتر هزینه پرداخت کردند.

با این همه، تجارت بین‌المللی میگو با افزایش واردات، روند خود را حفظ کرد، بخصوص در بازارهای غربی.

صادرات 

صادرات میگو از اکثر کشورها از جمله چین افزایش داشت، اما در ویتنام از سرعت آن کاسته شد و در تایلند به دلیل کمبود مواد اولیه و اقدامات محدودکننده- برای مقابله با شیوع کووید در هر دو کشور- صادرات با کاهش همراه بود.

اکوادور صادرکننده اصلی میگو، در نیمه اول سال رشد فروش را تجربه کرد. افزایش صادرات به ایالات متحده و اتحادیه اروپا، کاهش صادرات به چین- بازار اصلی این کشور- را به خوبی جبران کرد. صادرات میگو از هند، اندونزی و آرژانتین نیز افزایش داشت.

چین در نیمه اول ۲۰۲۱، برای اولین بار در طی چند سال، افزایش صادرات را گزارش کرد.

 

واردات

تقاضای مستمر در خرده‌فروشی و بازگشایی بخش خدمات غذایی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سه ماهه دوم و سوم ۲۰۲۱، بازار بین‌المللی میگو را سرپا نگهداشت. واردات در بیشتر بازارهای بزرگ و متوسط به غیر از چین، افزایش یافت.

 

اروپا

از آوریل تقاضا در بازارهای اروپا برای محصولات پرطرفدار شیلات و آبزی‌پروری از جمله میگو قوی باقی ماند، در عین حال موجودی محصول در بسیاری از بازارها با محدودیت همراه بود. تجارت در بخش هورکا در سراسر قاره اروپا از سر گرفته شد و مردمی که بیش از یک سال در خانه مانده بودند، برای صرف غذا در خارج از خانه بینهایت اشتیاق نشان دادند. گزارش‌ها از کشورهای توریستی- ایتالیا، اسپانیا و یونان- حاکی از تقاضای خوب با سفارشات بخش هورکا است که از سال‌های قبل از کووید-۱۹ نیز سبقت گرفته است. بازگشایی رستوران‌ها بعلاوه فعالیت‌های مختلف خدمات غذایی تقاضا در تابستان را تقویت کرد، بخصوص برای محصولات گران‌قیمت شیلات و آبزی‌پروری از جمله میگو.

در پاسخ به این تقاضای قوی، واردات میگو در طی ژانویه-ژوئن ۲۰۲۱ در اتحادیه اروپا با ۳۶۷,۳۰۰ تن به بالاترین سطح ۵ سال خود رسید و نسبت به همین دوره در سال گذشته رشد ۱۶ درصدی را به نمایش گذاشت. به غیر از اتریش و جزیره مالت، واردات در تمام بازارها افزایش داشت.

عرضه از کشورهای خارج از EU، ۷۸ درصد کل ۲۵۴,۸۳۰ تن واردات در طی این دوره را تأمین کرد. واردات مواد اولیه منجمد (با پوست و پوست‌کنده) تا ۲۲۰,۳۹۰ تن افزایش قابل توجهی را نشان داد (+۱۴ درصد). در عین حال میگو فرآوری شده رشد کمتری داشت (+۲/۴ درصد، ۳۴,۶۲۵ تن). ۲۴ درصد از واردات خارج از EU از اکوادور تأمین شد. هند (۱۲ درصد)، گرینلند (۱۲ درصد)، ویتنام (۱۰ درصد) و آرژانتین (۸/۷ درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تقاضا برای میگو در فدراسیون روسیه نیز به اندازه سایر نقاط قوی بود. در این کشور واردات با ۴۱,۶۹۰ تن ۷۴ درصد در طی این دوره رشد داشت. بریتانیا و ایرلند شمالی نیز افزایش واردات را گزارش دادند (+۸/۶ درصد، ۳۲,۸۵۵ تن) اما روند واردات در بازار سوئیس برخلاف همین دوره در ۲۰۲۰ ثابت بود (+۰/۹۰ درصد، ۳,۴۵۵ تن). واردات اوکراین با جهش ۹۷ درصدی تقریبا به ۱۰,۰۰۰ تن رسید، این رقم سال گذشته ۴,۸۰۰ تن بود.

 

ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده، بزرگ‌ترین بازار واحد دنیا برای میگو، در طی سه ماهه نخست ۲۰۲۱، همچنان قوی باقیماند. تداوم مبادلات در خرده‌فروشی و بازگشایی کامل خدمات غذایی از بهار تا تابستان (آوریل تا آگوست) فروش خوبی را به همراه داشت.

برای تضمین عرضه کافی در سراسر زنجیره توزیع، در ایالات متحده امسال نسبت به همین دوره (ژانویه-ژوئن) در ۲۰۲۰، ۱۰۰,۰۰۰ تن میگو اضافی وارد شد.

کل واردات در طی ژانویه-ژوئن ۲۰۲۱ با رشد ۳۰/۶ درصدی به ۴۰۴,۳۶۰ تن و ارزش ۳/۴ میلیارد دلار بالغ گشت. میگو پوست‌کنده بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داد (۴۴ درصد، ۱۸۰,۰۰۰ تن)، میگو با پوست (۳۱/۶ درصد، ۱۲۷,۷۰۰ تن)، میگو پخته و سایر انواع آماده (۱۵ درصد، ۶۱,۳۴۵ تن) و میگو نانی‌شده (۷/۱۷ درصد، ۲۹,۱۶۰ تن) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در خرده‌فروشی میگو باسر، پخته شده پوست‌کنده و با دم، و میگو آماده مصرف پرتقاضا‌ترین انواع محصول بودند.

گونه پنائوس وانامی از آمریکای لاتین و آسیا به طور عمده بر بازار مسلط بود. میگو ببری سیاه در سطح وسیعی از بنگلادش، اندونزی و ویتنام تأمین شد و در ماه‌های اخیر به موازات بهبود مبادلات در بخش رستوران‌ها، واردات این محصول افزایش یافت.

واردات از چهار کشور اصلی صادرکننده یعنی هند، اکوادور، اندونزی و ویتنام افزایش دو رقمی داشت. هند عرضه محصول را ۲۸ درصد افزایش داد اما سهم بازارش نسبت به ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کاهش یافت.

اکوادور به بالاترین رشد صادرات (+۸۶ درصد) به US دست یافت و سهمش از این بازار از ۱۳ درصد در ۲۰۱۹ به ۲۲/۴ درصد رسید. صادرات گروه‌های اصلی محصول (با پوست ۷۰ درصد، پوست‌کنده ۱۲۲ درصد و نانی شده ۱۱۰ درصد) رشد قابل توجهی را نشان داد.

به طور کلی افزایش واردات از بخش خدمات غذایی پشتیبانی می‌کند، اما نگرانی اصلی صعود هزینه حمل، چالش‌های لجستیکی و کاهش فصلی عرضه در آسیاست. تاکنون واردکنندگان/ توزیع‌کنندگان بزرگ بار مالی نرخ‌های بالای حمل و نقل را بر دوش کشیدند. اما در آینده این هزینه‌های اضافی احتمالا به مصرف‌کننده نهایی منتقل می‌شود.

چین

برای اولین بار در سه سال گذشته، در فاصله ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۱ از سرعت واردات میگو در چین کاسته شد. میانگین واردات ماهانه در این دوره از ۵۳,۰۰۰ تن در ۲۰۲۰ امسال به ۴۸,۰۰۰ تن رسید. این امر حاکی از کاهش مصرف داخلی و بالا بودن موجودی در بازار است.

از ماه سپتامبر، تقاضای کلی در بخش هورکا بهبود داشت و دلیل آن جشن‌های میانه پاییز در سپتامبر و تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی یا هفته طلایی از ۱-۷ اکتبر بود (طولانی‌ترین تعطیلات در چین در کنار سال نو چینی). طبق گزارشات از سپتامبر در پی کاهش ذخائر محلی، استعلام قیمت برای میگو اکوادوری افزایش داشت.

 

ژاپن

برخلاف بازارهای غربی، تقاضای ژاپن برای میگو در تابستان امسال به دلیل محدودیت‌های کووید-۱۹ ناامیدکننده بود.

در مقایسه با ۲۰۲۰، در طی ژانویه-ژوئن ۲۰۲۱ واردات در این کشور کاهش اندکی را تجربه کرد (+۴/۴ درصد، ۹۴,۰۰۰ تن) و این امر به تقاضای بیشتر برای میگو فرآوری شده مرتبط است. ویتنام، اندونزی، هند و تایلند صادرکنندگان اصلی به این کشور را تشکیل می‌دهند.

از اوایل اکتبر، بخش کیترینگ تهیه محصول را آغاز کرد تا در طی فصل مصرف در انتهای سال برای فرصت‌های تجاری آماده باشد.

 

سایر کشورهای آسیا-اقیانوسیه

با بهبود در وضعیت پاندمی و رفع محدودیت‌ها در مبادلات رستوران‌ها، تقاضای کلی در اکثر بازارهای این منطقه تقویت شد. واردات در کره، استان تایوان چین، هنگ‌کنگ، مالزی و سنگاپور افزایش یافت. رشد صادرات از اکوادور به این بازارها در طی دوره مورد بررسی قابل توجه است.

واردات استرالیا در ژانویه-ژوئن ۲۰۲۱ نسبت به همین دوره در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشت. ویتنام عرضه‌کننده اصلی به این بازار بود.

 

قیمت میگو

قیمت میگو سر-مزرعه در کشورهای تولیدکننده تا ماه جولای ثابت بود. اما از آگوست به دلیل عرضه پایین‌تر محصول در آسیا رشد قیمت‌ها آغاز شد. در تجارت بین‌الملی هزینه بالای حمل برای محصولاتی که از آسیا راهی آمریکای شمالی و اروپا شدند، ‌کیلویی ۰/۷۰-۰/۸۰ دلار (در قیمت واردات) رشد کرد.

در اکوادور میانگین قیمت صادرات به کیلویی ۶/۰۰ دلار رسید که در میانه تقاضای قوی از سوی اروپا و US، بالاترین نرخ از دسامبر ۲۰۱۸ محسوب می‌شود.

 

چشم‌انداز

برداشت میگو پرورشی در اندونزی در اکتبر/ نوامبر احتمالا رضایت‌بخش خواهد بود. اما برای بقیه نقاط آسیا، اکتبر-فوریه/ مارس مطابق معمول فصل کاهش تولید است. در آمریکای لاتین پرورش میگو تا اوایل مارس، به سود اکوادور یعنی بزرگ‌ترین تولیدکننده/ صادرکننده، در نوسان کامل است.

صید میگو وحشی در داخل US که در کل ۵-۱۰ درصد عرضه محصول در بازار را تشکیل می‌دهد، امسال تحت تأثیر طوفان آیدا در سپتامبر پایین‌تر خواهد بود. افزایش در قیمت سوخت هزینه تولید را برای میگو صید شده دریایی بالا می‌برد.

در تجارت بین‌المللی، قراردادهای واردات برای فروش‌های آخر سال، تا اواخر نوامبر به اتمام می‌رسد. اکوادور فرصت بزرگ‌تری برای جابجایی محصول بیشتر به بسیاری از بازارها برای فروش آخر سال را دارد. دلیل آن عرضه مستمر و نزدیکی به بازارهای غربی در مقایسه با عرضه‌کنندگان آسیایی است.

هزینه‌های بالا و وقفه در توزیع (دشواری تردد در بنادر، کمبود راننده کامیون در برخی کشورهای اروپایی و ایالات متحده) احتمالا باعث افزایش مستمر قیمت میگو در سطح خرده‌فروشی می‌شود. قیمت حمل تا تابستان ۲۰۲۲ بالا باقی خواهد ماند.

جهت مشاهده صفحه اختصاصی خوراک میگو پرورشی بتا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

خوراک میگو پرورشی بتا