تازه‌ها

آخرین مطالب

رنگ-فیله-سالمون-پرورشی

آیا سالمون به اندازه گذشته صورتی است؟

رنگدانه‌های فیله سالمون

در پروژه تحقیقاتی جدید نوفیما بررسی می‌شود که آیا فیله سالمون پرورشی در ده سال گذشته روشن‌تر شده است.

محققان این پروژه در خصوص رنگدانه‌های فیله سالمون از صنعت پرورش ماهی پرسش خواهند کرد.

رنگ فیله سالمون پرورشی

رنگ فیله سالمون یکی از مهم‌ترین معیارهاست و ماهی با رنگ روشن در درجه پایین‌تری قرار می‌گیرد، در نتیجه خسارت مالی برای مزرعه‌دار به همراه دارد. ترین یترستویل محقق ارشد نوفیما در رسانه گفت: «اگر بتوانیم دلایل اصلی وجود رنگدانه‌های ضعیف در سالمون با تولید تجاری را دریابیم، این صنعت می‌تواند با روش هدفمند روی بهبود تولید کار کند.»

چه به لحاظ جغرافیایی  و چه به لحاظ زمانی، اسناد زیادی در خصوص وسعت و شیوع رنگ‌پذیری ضعیف (ماهیان) در دسترس نیست. به همین دلیل نوفیما پروژه ‌”نقشه‌برداری علمی رنگ‌پذیری” را راه‌اندازی کرد. این پروژه تا ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و بودجه آن را صندوق تحقیقات سیفود نروژ (FHF) تأمین می‌کند.

در سطح وسیعی تصور می‌شود که کیفیت رنگ فیله سالمون نروژی در ده سال گذشته تنزل داشته است. هرچند، در حالیکه سطح آستاگزانتین رنگدانه در فیله کاهش یافته، سطح آستاگزانتین در خوراک سالمون در مرحله رشد آن در دریا با افزایش همراه بوده است.

یترستویل توضیح می‌دهد: «در همین دوره که مشکل رنگ‌پذیری بروز کرد، ترکیب خوراک نیز دستخوش تغییر شد، به دلیل مشکل شپش سالمون، ماهیان نورس بزرگ‌تر وارد مزارع در خشکی می‌شوند. این تغییرات می‌تواند روی رنگ‌پذیری تأثیرگذار باشد. پس کسب اطلاعات در خصوص شرایط تولید حائز اهمیت بوده و ما می‌توانیم دلایل احتمالی رنگ‌پذیری نامطلوب را مشخص کنیم.»

پرسشنامه و دعوت به سمینار

محققان برای به دست آوردن جزئیاتی در خصوص وسعت این مشکل و تکامل در رنگ‌پذیری، داده‌ها را از تأسیسات تجاری تولید تا جایی که سوابق آن وجود دارد و همچنین از مناطق و کشورهای مختلف جمع‌آوری خواهند کرد.

مصاحبه و نظرسنجی از سوی صنعت می‌تواند داده‌های کیفیت و تجربیات عینی را منعکس کند. با اتکاء به چنین اطلاعاتی، محققان قادر خواهند بود روابط علت و معلولی را مشخص کرده و توصیه‌هایی برای بهبود رنگ‌پذیری ارائه دهند.

نوفیما همچنین از علاقمندان دعوت کرده تا در طی اجرای این پروژه در سمینارهای آزاد در خصوص رنگ‌پذیری شرکت کنند.

یترستویل می‌گویند: «ما امیدواریم این پروژه به افزایش تخصص در زمینه رنگ‌پذیری در صنعت و اینکه چگونه روش‌های مختلف سنجش رنگ فیله سالمون می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی ارائه دهد، کمک کند.»

 

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا